Käyntikortin lyhyt oppimäärä

Käyntikortin perimmäinen tarkoitus

Käyntikortti tuntuu nykyisin melko vanhakantaiselta tavalta verkostoitua. Se on kuitenkin maailmanlaajuisesti yhä voimissaan, ja käyntikortteja vaihdetaan tapaamisissa harva se päivä. Käyntikortti on kätevä tapa vaihtaa oleellisimmat yhteystiedot, jäädä mieleen ja tehdä vaikutus. Oleellista on, että nimesi ja kasvosi yhdistyvät kortin vastaanottajan mielessä käyntikorttiin, jossa yrityksen logo on selvästi kuvattuna.

Käyntikortit ovat hieman eri kokoisia eri puolilla palloa, mutta erot ovat vain muutamia millejä. Pääsääntöisesti kortit kuitenkin mahtuvat lompakkoon tai erityiseen käyntikorttikoteloon, jonka käyttö tietyissä maissa on enemmän sääntö kuin poikkeus.

 

Kulttuurieroja

Käyntikortteihin liitetään erilaisia etikettisääntöjä ympäri maailman. Kiinassa kortti ojennetaan ja otetaan vastaan kaksin käsin, Intiassa aina oikealla kädellä. Japanissa kortti voidaan harvoissa tapauksissa ojentaa yhdellä, mutta kuitenkin mieluiten kahdella kädellä, kuten se otetaan vastaankin. Firman nimen päälle sormea ei sovi ojennettaessa ja vastaanottaessa laittaa. Korttia täytyy katsoa ajatuksella ja mielellään myös kehua, sillä sitä pidetään antajansa jatkeena. Se edustaa sinua ja yritystäsi. Aasiassa käyntikorttiin ei tule kirjoittaa mitään, ellei erikseen neuvota, kun taas Euroopassa ja Yhdysvalloissa korttiin sopii kirjoittaa esimerkiksi keskustellun kaupan yksityiskohtia tai henkilökohtainen puhelinnumero. Euroopan ja Yhdysvaltojen puolella käyntikorttikulttuuri on ylipäätään rennompaa, kortteja ei tarvitse jakaa jokaiselle neuvotteluissa tapaamalleen henkilölle, ja sen voi jopa laittaa taskuun, mikä Kaukoidässä olisi loukkaus kortin antajaa kohtaan.

Käyntikortteja tulisi aina olla mukana muutama. Mikäli matkustat ulkomaille, käyntikortin kääntöpuoli tulisi olla käännettynä kohdekielelle tai ainakin englanniksi, mikäli alkuperäinen kieli ei ole englanti. Kiinassa kortin toiselle puolelle painetaan yksinkertaistetuilla kiinalaisilla merkeillä samat tiedot, jotka toisella puolella lukevat englanniksi. Kortti myös ojennetaan kohdekieli ylöspäin, jotta vastaanottajan on heti helppo lukea sitä.

 

Tekstiä kohtuudella

Maltti on valttia, käyntikortissakin. Haluamme vastaanottajan pysyvän kärryillä käyntikorttia katsoessaan, siinä ei siis saa olla liikaa informaatiota. Mitään tärkeää ei kuitenkaan saisi jättää pois. Näitä korttiin merkittäviä tietoja punnitessa kannattaa pitää mielessä, mitä kanavaa myöden asiakkaasi sinua tavoittelevat. Soittavatko he, vai lähettävätkö sähköpostia?

Tavallisia käyntikortteihin päätyviä yhteystietoja ovat yrityksen ja henkilön nimi, puhelinnumero, sähköpostiosoite ja ehkä yrityksen käyntiosoite, unohtamatta tietenkin yrityksen logoa. Tänä päivänä myös henkilön tai yrityksen sosiaalisen median tilit saattavat löytyä käyntikortista.

 

Miten suunnitella brändiin sopiva käyntikortti?

Tärkeä piirre käyntikortissa on vaikutus, jonka se antaa saajalleen. Käyntikortin tulisi näyttää sinun yritykseltäsi ja jäädä mieleen. Käyntikortti noudattelee tavallisesti yrityksen logon graafista ohjeistoa, kuten esimerkiksi kotisivutkin. Mikäli graafisessa ohjeistossa on laajempi värivalikoima, on käyntikortillekin useampia värivaihtoehtoja.

Mieleenpainuvuuteen voidaan vaikuttaa erilaisilla käsittelyillä. Joidenkin yritysten brändeihin istuu hyvin kultaus, joillekin sopisi muotoon leikattu reuna tai aukko jossakin päin korttia. Korttiin voidaan perforoimalla tehdä repäisyviiva tai useampi. Mitä erikoisempi ratkaisu, sitä paremmin se jää mieleen. Haasteena on kuitenkin toimivuus; erikoisuudesta huolimatta käyntikortin tulee aina olla toimiva alkuperäisessä tarkoituksessaan, eli tiedon välityksessä.

Tyypillisessä suomalaisessa käyntikortissa on toisella puolella yrityksen logo, ja toisella puolella henkilötiedot. Logopuoli on tavallisesti se, johon panostetaan mahdollisilla jälkikäsittelyillä.

Tärkeimpien tietojen sijoituksella on myös väliä. Tekstit eivät mielellään saisi olla liian reunassa eivätkä liian pienikokoisella tai epäselvällä fontilla. Nykyaikainen käyntikorttikulttuuri kuitenkin sallii hyvinkin erikoisen designin. Mikäli suuri tyhjä tila tekstien jäädessä reunaan liittyy olennaisesti Siihen Juttuun, jota yritys haluaa edistää ja viestiä, kannatamme mekin oman pään pitämistä kortin suunnittelussa.

 

Rohkeasti uudistamaan käyntikortteja!

Me Papermarkilla teemme yhä tasaiseen tahtiin käyntikortteja erilaisten ja eri kokoisten yritysten tarpeisiin. Kaikenkokoiset erät ovat mahdollisia, jopa pienet muutaman sadan käyntikortin erät toteutamme helposti digipainolla. Voit tutustua hallitsemiimme jälkikäsittelyihin täällä.

Autamme yritystäsi luomaan juuri oikeanlaiset kortit, ota yhteyttä!

 

Tilaa blogi sähköpostiisi ja seuraa pakkausalan uusimpia trendejä ja ideoita.

Tilaa uutiskirje

* pakollinen



Lähettämällä lomakkeen hyväksyt tietosuojaselosteemme.

fiSuomi